Independent Part Time Blogger

Breaking

Friday, 11 August 2017

Memaafkan Penawar Kelukaan

Memaafkan Penawar Kelukaan
Tak di nafikan bila dilukai dan dikhianati,rasa sakit hati memang membekas di hati. Saat itu memang sukar sekali untuk memaafkan.

Benar,memaafkan tak akan mengubah apa yang telah terjadi tapi memaafkan mampu menjadi penawar segala sakit hati.

Walau bukan mudah untuk memaafkan apalagi dilukai oleh seseorang yang kita percayai percayalah memaafkan akan membuang segala dendam dan luka yang bersarang di hati.

Memaafkan Mampu Meringankan Beban Hati
Selagi belum memaafkan dan menahan diri dari memberi maaf selagi itu lah akan bertambah rasa marah dan dendam di hati. Jika berterusan lama lama ia akan menyiksa diri sendiri. Dengan memaafkan tiada apa pun yang rugi malah tentu beban yang di tanggung hati akan beransur hilang sedikit demi sedikit dan akan pula berganti lebih banyak kebahagiaan selepas itu.

Takkan Mengubah Masa Lalu Tapi Masa Depan Tetap Ada
Memang memaafkan takkan mengubah masa lalu tapi kesempatan untuk mengubah dan mencorakkan masa depan tetap ada. Tak perlu menyesali apa yang telah berlaku. Maafkanlah dan buang segala marah dan dendam. Fokuskan pada apa yang di depan dengan hati yang tenang tanpa dipengaruhi sejarah masa lalu.

Berusahalah memaafkan walau sesusah mana pun. Ingat buangkan segala dendam yang bersarang di hati. Berdendam untuk membalas balik apa yang di lakukan orang bererti kita juga tak kurang tak lebih pun dengan orang tersebut. Jadi apa bezanya kita dengan orang yang kita benci kan?

Memang sukar untuk memaafkan tapi lepaskan dan relakanlah apa yang telah lalu. Maafkanlah orang yang pernah menyakiti kita. Ingatlah kita manusia memang tidak lari dari salah dan silap.Setidak tidaknya dengan memaafkan kita akan jadi lebih terbuka untuk melangkah ke depan. Kita juga pasti akan lebih berhati hati bila berkawan atau berhubungan dengan orang orang di sekeliling.

No comments:

Post a Comment